Seriál Eibenthal žije: Ekonomika

Nebudeme lhát, že jsme šťastní, že jste odjeli. Všichni, úplně všichni. Přijeli téměř všichni a úplně všichni odjeli. To všechno v dobrém a s hlubokým výdechem. Mohlo to být totiž všechno jinak. Celý rok to bylo balancování mezi covidovým nastavením, v celé Evropě nyní rostou čísla. My ale doufali, že když děláme docela dobré věci, tak nás to dvakrát prostě nesundá. Bereme to docela pozitivně, loňský rok nás naučil víc, než si možná sami v současné době myslíme. Otevřel možná nové možnosti.

Než odpovíme jak to bylo s ne-vratnými kelímky, tak se nás dost lidí ptá, jak jsme teda dopadli. Vyšlo to? Nevyšlo to? Jak se to vezme.

Z původního skoro tří milionového dluhu jsme se dostali po sezoně, kdy pro nás bylo opět odměnou pár vypitých piv, snědených miči a radost z vaší radosti, až k miliónové hranici. Samozřejmě té mínusové. Podle nás jsme nejlepší firma, co se umí radovat z mínusu. Děláme to už třináct let, zkuste si to, je to fakt sranda. Na tomhle místě patří velké dík Vám. Tenhle projekt vznikl především díky Vám. Když jsme letos finišovali a mnozí z vás se k nám přidávali s různou formou podpory, měli jsme místy husí kůži. Místy. Od inzerátů pro studenty a hůře vydělávající osoby až po propadlé vstupenky, nebo drobné sponzorské dary. Je pro nás čest, že se nám podařilo vybudovat takovou čistou akci. Občas si říkáme, jak někdo mohl uvěřit nějakým třem klukům a udělat z toho legendu, která teď všude na sítích všechny nezúčastněné doslova sere. A to ještě nejsou naloudínované všechny fotky.

Díky! Abychom vysvětlili jak funguje naše ekonomika v kombinaci s naší propracovanou vizí..

V běžném roce dokážeme festivalem a běžnou turistikou (tedy především školní expedice) generovat plusové peníze, které nevracíme sobě, ale projektu. Což je tedy možná chyba, jak nám pravili včera, dnes a zítra doma. Před třemi lety jsme tak postavili restauraci, která dala práci mnoha lidem z vesnice, zvedla prestiž Eibenthalu, který tak získal i důležitý vesnický meeting-point a také částečně legalizovala tu gastronomickou část festivalu (nejen naší, ale i krajanů). Z restaurace se třeba zaplatí personál na skoro celý rok, ale splátky stavby již ne. Právě restaurace, rozvoj turistického potenciálu v okolí a medializace jsou důležitým klíčem k dalšímu rozvoji celé vesnice. Nebude-li Eibenthal nabízet oficiální a legální služby, nedokážeme se (a ani nesmíme) otevřít jiné klientele, než českým batůžkářům, které máme moc rádi, ale osud českých vesnic zcela nespasí (na rovinu, i mezi vámi je minimálně polovina lidí, která by si raději lehla za pětistovku na noc na postel). Jediná cesta je tlak na legalizaci místních služeb a jejich postupné zkvalitňování. Cítíme, že vedle našich služeb pak pomalou vyrůstají i služby krajanů, v dnešní době se dokonce můžeme ve vesnici ubytovat přes booking. Na druhou stranu si dovolíme si říct, že koncesi na legální ubytování v celém Banátu drží maximálně pět krajanů. I proto chceme v příštích ročnících změnit systém spolupráce s krajany a více je motivovat k odpovědnosti a spolupráci na rozvojových věcech celé vesnice, ale i vlastních služeb. Zde se bavíme třeba o možném zavedení turistického poplatku, který zpátky investujeme do ekologie a turistiky, hvězdičkování služeb atd. Chceme změnit režim, kdy kluci připraví, klucí přivezou, kluci uklidí na režim Eibenthal připraví, Eibenthal vydělá, Eibenthal uklidí. Je to férové a je to jediná cesta, jak celý turistický projekt dál posunout. Společně.

Když nyní odmažeme českou klientelu, která začala do Eibenthalu mířit díky známosti kolem festivalu a dalším věcem, jsme v zemi, kde je dvacet milionu potencionálních zákazníků. Dole u Dunaje probíhají nefalšované devadesátky a podél téhle řeky je hlavní turistický tranzit směrem do Bulharska a Turecka. Rejdaři dole u Decebalovi hlavy třeba začínali tak, že jsme chtěli před deseti lety svést jednu skupinu na loďce po Dunaji. Teď tam prodávají bábušky a tato oblast je TOP 5 turistickým místem v Rumunsku. S tím už se dá pracovat ne? Jenže se vracíme ke službám, ačkoliv na Eibenthale roste díky festivalu, ekologii, restauraci velký zájem rumunských médií, nedokážeme z toho dostat v současné situaci víc, než pár prodaných uzených žeber a kladné hodnocení na googlu (díky za 5*). Dole u řeky nyní v týdenním turistickém režimu protočí deset tisíc lidí a po úvodním koukání na neměnnou hladinu Dunaje a dobrodružném kličkování mezi auty na hlavní silnici (rumunské promenády) už hledají další možnosti. Třeba v Eibenthale. Pro nás je nyní klíčové dodělat kvalitní ubytování a také celkové zázemí vesnice. Potřebujeme zcelit festivalové pozemky, ochránit nemovitosti před spekulanty, plastem a betonem, z prašného dočasného parkoviště udělat vesnickou multifunkční náves, tlačit na vybudování kanalizace a zdrojů pitné vody a zároveň dělat vše tak, aby to nebylo debilní. Jak jednoduché. Jenže aby to nebylo debilní, tenhle prostor se musí hodně chránit. Původní festivalové vily a pozemky na Ujbányji koupil bohatý Rumun. On má tričko s Lacoste, my tričko s fotkou cedule Eibenthal (tedy máme víc druhů). Chápete ne?

Chceme dál podnikat s velkou společenskou odpovědností. Baví nás to a vždycky bude naším pravidlem, že Banátu budeme dávat víc, než si z něj brát. Čistíme, propagujeme, podporujeme, spolupracujeme a zaměstnáváme. A také motivujeme ostatní nejen na Eibenthale, ale v dalších vesnicích. Cítíme, že jsme takový podnikatelský inkubátor s osmnácti zaměstnanci, ze kterého pak začnou odpadávat krajané, kteří se postaví na vlastní nohy. Ale také cítíme obrovské riziko, které se k nám a do ostatních vesnic žene z podunají. Čím větší známost a zároveň nepřipravenost je cesta do pekel.

Abychom to zjednodušili pro lidi, co čtou mezi řádky a znaj možnosti. Potřebujeme načerpat cash (+/- 10mio), abychom dodělali věci v co nejrychlejším tempu, postavili se konečně na vlastní nohy, udělali si ve svých životech prostor, abychom tyhle věci měli možnost dělat na 100%. Nápady za 3,2,1...

Proč to tady všechno píšeme? Protože je to první část seriálu a taky závazek. A my chceme abyste to věděli.

KzB 725836906 info@festivalbanat.cz